28 jun 2011

*Tokio-Ga* - Documentary by Wim Wenders (1986) - sin subtítulos


Sinopsis: 
Wim Wenders says, "If in our century something  sacred still existed… if there were something like a sacred treasure of the cinema, then for me that would have to be the work of the Japanese director, Yasujiro Ozu.  He made fifty-four films.  Silent films in the Twenties, black-and-white films in the Thirties and Forties, and finally colour films until his death on December 12, 1963, on his sixtieth birthday.
Wim Wenders en la Web

23 jun 2011

Capilla del crepúsculo - Sunset Chapel / Bunker Arquitectura








Design: BNKR Arquitectura
Partners: Esteban Suárez (Founding Partner) y Sebastián Suárez
Project Leaders: Mario Gottfried, Javier González & Roberto AmpudiaStructural Engineers: Juan Felipe Heredia & José Ignacio Báez
MEP: SEI
Lighting: Noriega Iluminadores – Ricardo Noriega
Construction: Factor Eficiencia – Fermin Espinosa & Francisco Villeda
Area: 120 m2
Status: Completed February 2011
Location: Acapulco, Guerrero, Mexico


22 jun 2011

Yamasuki "Kono Samourai"


"BACK IN STOCK. Japanophiles take note quickly - the land of the rising sun has been pilfered once again to create this utterly befuddling oddity of an album. Crafted by French mentalists Daniel Vangarde and Jean Kluger, 'Le Monde Fabuleux De Yamasuki' is a Japanese themed concept album and cuts deeper than a Hattori Hanzo Samurai sword. This is some kind of proto-hiphop breaks music but strangely enough it was coughed out of France in 1971? I don't know what kind of vitamins these guys were popping but they were way out, and even now the psychedelic breaks heavy Franco-Japanese pop sounds utterly on its own in an overcrowded music scene. As usual with Finders Keepers, the original record is rare as hen's teeth and the gang has managed to rope Jean Kluger himself in to remaster the original recordings, so 'Le Monde Fabuleux De Yamasuki' has truly never sounded better. I guess this will instantly appeal to the crate-digging beat freaks among you with its seemingly endless break supply, but it's also a twelve track collection of utterly skewed fuzzed out pop music, with a similarly outré appeal as the wonderful Selda album that appeared a few weeks back. What can I say - we love Finders Keepers and this obscurest gem is yet another killer part of their ever growing catalogue. Heavy!"
Text source: http://boomkat.com/vinyl/26045-yamasuki-le-monde-fabuleux-des-yamasuki

Documentary on Gaudi by Ken Russell - sin subtítulos :--(

Parte 1:


Parte 2:


Webs de interés / webs of interest:

Ken Russell en la Web
Antonio Gaudi en la Web
Basílica de La Sagrada Familia

21 jun 2011

25 lemas para una revolución

Una selección de los lemas, las frases y las pancartas surgidas de las protestas que se iniciaron el 15M, que más han llamado la atención a los ciudadanos:

1. "No somos antisistema, el sistema es anti-nosotros"
2. "Me sobra mes a final de sueldo"
3. "No hay pan para tanto chorizo"
4. "¿Dónde está la izquierda? al fondo, de la derecha"
5. "Si no nos dejáis soñar, no os dejaremos dormir"
6. "Se alquila esclavo económico"
7. "Se puede acampar para ver a Justin Bieber pero no para defender nuestros derechos"
8. "Error 404: Democracia not found"
9. "Error de sistema. Reinicie, por favor" 
10. "Esto no es una cuestión de izquierda contra derechas, es de los de abajo contra los de arriba" 
11. "Vivimos en un país donde licenciados están en paro, el presidente de nuestro gobierno no sabe inglés...y la oposición tampoco" 
12. "Mis sueños no caben en tus urnas" 
13. "Políticos: somos vuestros jefes y os estamos haciendo un ERE" 
14. "Nos mean y dicen que llueve! " 
15. "No falta el dinero. Sobran ladrones" 
16. "¿Qué tal os va por España"?- Pues no nos podemos quejar. O sea, que bien ¿no?- no, que no nos podemos quejar." 
17. "No es una crisis, es una estafa"
18. "No apagues la televisión... Podrías pensar"  19. "!!Tengo una carrera y como mortadela!!" 
20. "Manos arriba, esto es un contrato" 
21. "Ni cara A, ni cara B, queremos cambiar de disco" 
22. "Rebeldes sin casa" 
23. "Democracia, me gustas porque estás como ausente" 
24. "Nosotros buscamos razones, ellos victorias" 
25. "Cuando los de abajo se mueven, los de arriba se tambalean"

Algunas Web del movimiento:


Democracia real ya
http://www.democraciarealya.es/
Toma la plaza
http://tomalaplaza.net/
#Acampadasol
http://madrid.tomalaplaza.net/
Spanish Revolution
http://www.spanishrevolution.es/

Invocación al sol

Dame siempre mi cielo azul,
hombre antiguo de rostro iluminado.
Dame una y otra vez mi nube blanca,
alma vieja de cabeza encendida.
Dame siempre tu dorado abrigo,
gran cuchillo de oro por quien
sobre la tierra estamos parados.

Indios de la Pampa Argentina
(Ernesto Cardenal: Antología de Poesía Primitiva, Madrid, Alianza Editorial, 3ª, 2004)

Instalación The Weather Project
Sala de turbinas de la galería Tate Modern en Londres, 2003.

15 jun 2011

Shuji Terayama - Butterfly Dress Pledge (1974)


From Shuji Terayama's Experimental Image World Vol. 2

"Dramaturgo, escritor y director de vanguardia, Shuji Terayama fue uno de los creadores más provocativos y originales del Japón anarquista-pop. Tuvo una infancia difícil donde no faltaron los abusos. Su padre falleció cuando él era muy joven, su madre se vio obligada a buscar trabajo en una base militar americana y Shuji terminó a los 9 años viviendo con unos familiares. En 1954 inició sus estudios de Lengua Japonesa y Literatura, pero pronto abandonó al caer víctima de una enfermedad renal [enfermedad que por cierto, terminaría matándole en 1983]. Así que su verdadera educación tuvo lugar en los bares de Shinjuku. Su obra consiste en una serie de ensayos y expresiones audiovisuales donde declara que se puede aprender mucho más de la vida a través del boxeo y las carreras de caballos que a través del estudio. Con más de 200 obras literarias publicadas [muchas de ellas escritas para el grupo teatral de vanguardia Tenjo Sajiki, de alta carga erótica y crítica social], 4 largos y más de 20 cortos, se consolidó como una de las principales figuras del movimiento “escapista” japonés de los años 70. "
Fuente del texto: www.mad-actions.com

13 jun 2011

Nele Azevedo - Melting Men / Hombres derritiéndose



 Fotos: http://neleazevedo.fotopages.com/

Melting Men is a series of art installations from the Minimum Monument project created by Brazilian artist Nele Azevedo. Since 2005, Azevedo has been setting up her Melting Men in various countries around the world. Although originally intended as a critic of the role of monuments in cities, environmentalists around the world are adopting her work as climate change art. The actions lasts 30 to 40 minutes. It depends on the weather at the site of the intervention.

Why did you make the installation?

The installation is part of an urban intervention project, called Minimum Monument. The project is a critical reading of the monument in the contemporary cities. In a few-minute action, the official canons of the monument are inverted: in the place of the hero, the anonym; in the place of the solidity of the stone, the ephemeral process of the ice; in the place of the monument scale, the minimum scale of the perishable bodies.
The project started with solitary figures, later a multitude of small sculptures of ice were placed in public spaces of several cities. The memory is inscribed in the photographic image and shared by everyone. It is not reserved to great heroes nor to great monuments. It loses its static condition to gain fluidity in the urban displacement and in the change of state of the water. It concentrates on small sculptures of small men, the common men.

How many figures were there in the installation?

The amount of sculptures depends on the place. The place where the intervention happens has always an historical meaning to the town. For instance, the Dom Joao I Plaza, in Porto - Portugal, or the medieval plaza with the bronze lion, in Braunschweig.
In Sao Paulo there were 300 sculptures in April 2005. Later that year, 400 ice figures melted on the L'Opera Stairs and Mairie du Novienne, in Paris. In June 2006 more than 500 melting man were placed in Braunschweig Plaza and in September there were 1000 sculptures melting in the city of Porto. This year the intervention took place in Firenze, Italy were 1200 ice sculptures were placed in the stairs of Instituti delle Inocenti at the Piazza della Santíssima Annunziata, built by the renaissance architect Brunelleschi. As it always happens, the people who were there were invited to help build the monument, placing the ice figures.
When there are more sculptures, the bigger the impact, and it reaches a monumental scale.

Interview source: www.greenmuze.com

9 jun 2011

*Salesman* (subtitulos en español)


Documental dirigido por: Albert and David Maysles y Charlotte Zwerin

SINOPSIS: 
Documental de 1968 que sigue a cuatro vendedores de biblias de puerta en puerta conforme caminan por línea entre la verborrea y la desesperación. Paul "el acosador" Brennan, Charles "el motivador" McDevitt, James "el conejo" Baker, y Raymond "el toro" Martos, bautizados con esos sobrenombres por sus estilos particulares de ventas son los personajes principales del filme. Primero recorren la ciudad y alrededores de Boston, donde se encuentra la sede de la compañía, después van a Chicago a una conferencia de ventas y finalmente al promisorio nuevo "territorio" de Miami y sus alrededores. Hablando, empujando, engañando, contando chistes e historias, los vendedores hacen su propuesta a una amplia variedad de clientes entre aquellos que no pueden permitirse comprar un libro de 50 dólares, y que al final quedan convencidos por la labia de cada vendedor. (fuente: canal Youtube de luisnemesio1 )

SYNOPSIS:
A landmark American documentary, Salesman captures in vivid detail the bygone era of the door-to-door salesman. While laboring to sell a gold-embossed version of the Good Book, Paul Brennan and his colleagues target the beleaguered masses—then face the demands of quotas and the frustrations of life on the road. Following Brennan on his daily rounds, the Maysles discover a real-life Willy Loman, walking the line from hype to despair. (Tomada de www.criterion.com/films/663)

8 jun 2011

Jonas Mekas: As I was Moving Ahead, Occasionally I saw Brief Glimpses of Beauty


Jonas Mekas en la Web

"Jonas Mekas nació en Semeniskiai, Lituania, en 1922, y actualmente vive y trabaja en Nueva York. En 1944, él y su hermano fueron tomados prisioneros por los nazis y llevados a campos de concentración alemanes por ocho meses. Al terminar la guerra, Jonas estudió filosofía, y a finales de la década del ’40 emigró a Estados Unidos. A los dos meses de llegar, pidió dinero prestado y se compró una cámara Bolex de 16 mm, con la que empezó a registrar momentos de su vida. Desde los años ’50, cuando empezó a exhibir sus primeros films, es una de las figuras más importantes del cine experimental y de vanguardia norteamericano.
Entre sus películas se cuentan films narrativos (Guns of the Trees, 1961), documentales (The Brig, 1963) y “diarios” (Walden, 1969; Lost, Lost, Lost, 1975; Reminiscences of a Voyage to Lithuania, 1972). Con 288 minutos de duración, As I Was Moving Ahead, Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty (2001) se compone de muchas de esas grabaciones de fragmentos de su vida tomados a lo largo de décadas, divididos en episodios en los que el director invita al espectador a compartir su amor por su mujer, sus hijos, la ciudad que lo acogió y las casas en las que vivió. El crítico del New York Times Elvis Mitchell escribió de este film que es la home movie (“película casera”) elevada a la épica. Según Ed Halter, en The Village Voice (una publicación en la que Mekas escribió durante bastante tiempo), se trata “no solo de una meditación sobre la naturaleza del cine, la belleza y el tiempo, sino también de un monumento a los lazos de la familia y los amigos”."
Fuente del texto: www.pagina12.com.ar

7 jun 2011

Boxeador y traumatismo craneal

High Speed X-ray (boxer). Foto: Howard Sochurek-Magnum
En Le Livre de La Santé, v.10, 1967

"Clinicamente, fuera de todo prejuicio ideológico, influencia cultural, social o ideológica, en una atención extrictamente científica, el boxeo es lesivo, y lo es en grado sumo en un alto porcentaje. Considérese igualmente que es "el más desamparado en cuanto a las medidas de protección; sólo una vez que la lesión se produce -desde la simple herida contusa superciliar al knockhout, por conmoción pasajera o por la más severa contusión cerebral- vienen las reglas protectoras, que señalan que despues del k.o. no se puede combatir antes de cuatro semanas y despues de tres k.o. en un año, no antes de doce meses desde el último, previa autorización médica" (ZAPATA, 1972).
El boxeo lleva con el tiempo al deterioro mental y a la progresiva pérdida de fuerza muscular (CULEBRAS, 1985). La autopsia y las modernas técnicas de exploración (TAC, RNN y otras) han llegado a estudios más minuciosos, que hablan de la formación de un quinto ventrículo"

Textos Reciclados (Text Reciclat) de Ona Trabal

  Los oídos lamentan sin duda los gritos y aquel silencio que no ignora la oscuridad 
por Ona Trabal

  Al alejarse de los "tengamos la ultima" viene sólo a no ser confundido
 por Ona Trabal

  Al llegar al horizonte, de pronto aves vuelan siguiendo su curiosidad de conocer el paso
 por Ona Trabal

2 jun 2011

Ori Gersht - photography

 





"Gersht’s photographic process uniquely incorporates specific environmental conditions with an awareness of memory, experience, and embedded history. There is a defined relationship of this in how the photographic medium is engaged. With an understanding of the chemical and physical limitations of film, of which Gersht is never shy to push the boundaries of, that often turns out to be a more dimensional and resonant vehicle for portraying a mechanism of meaning through the imprint of time, light, and phenomena that perhaps expose the capacity and limitations of human memory as well.
Where Gersht’s work has often been an exploration of his personal origins, it is always through his departures into new and sometimes revisited landscapes where, along the way, are found the means and conditions of making his images. At times the passing motion of a train window’s vantage or the evaporating dew on the camera lens, there is always a specific notion of how these places were encountered and how the resulting pictures of them come to be, not in the mere passivity of the camera’s frame, but with a physical engagement with the place and its conditions.
Ori Gersht was born in Tel Aviv, Israel in 1967. He now lives and works in London."
Source of text: www.crggallery.com

1 jun 2011

I am your grandma - soy tu abuela


Lyrics and Video: Jillian Mayer
Musical Score: Michael John Hancock
Director of Photography: Daniel Fernandez
Costumes & Masks: Wildchild World
Assistant Director/Co-Producer/Editor: Lucas Leyva

Otro videoarte de la misma autora
titulado Scenic Jogging:

Produced by Lucas Leyva
Director of Photography: Joaquin Escobar
Camera Assistant: Enrique Fernandez
Music sampled: J-LEP, Tara Long, Rachel's
Special Thanks: Jonathan David Kane